domácí kancelář3

Domácí pracovna a práce z domova

Mít tak doma svojí vlastní kancelář. To je pro mnohé nedostižný sen. Jen málokdo si může dovolit ten komfort samostatné místnosti, která bude sloužit jako domácí pracovna. A tak mnozí, kdo mají možnost práce z domova, využívají jako improvizovaný pracovní kout pohovku v obývacím pokoji, jídelní stůl nebo dokonce postel! A to rozhodně není ideální pracovní prostředí. Proč bychom i při práci z domova měli dbát na vytvoření pracovny nebo alespoň pracovního koutu?

Dnes stačí k tomu abyste svou práci vykonávali z pohodlí domova opravdu málo. Zpravidla musíte vlastnit pouze počítač, telefon, případně tablet a hlavně kvalitní připojení na internet. Toť vše… To je sice všechno fajn, ale mnozí pak pracují shrbení na gauči v obýváku, u jídelního stolu nebo dokonce z postele! A postupně dochází ke stírání rozdílu v čase, kdy jste ještě v práci a kdy už doma…

Práce z domova často představuje ztrátu běžných sociálních návyků, které musí mít člověk pracující mimo domov. To postupem času představuje riziko snížení pracovního výkonu, zanedbávání sebe samého i své rodiny.

Často dochází k tomu, že ten, kdo pracuje z domova postupně omezuje běžné sociální návyky, které ranní příprava a odchod do kanceláře představují. Přitom k tomu, aby člověk vykonával svou práci kvalitně a dobře, je také nutné si vytvořit dobré návyky a nezneužívat možnosti pracovat z domova a být celý den v pyžamu… Ono pracovat z domu vyžaduje velkou dávku disciplíny a sebekázně, nad čímž se mnozí bohužel jen pousmějí… Chvíli to takto praktikovat lze. Dlouhodobě to má však negativní dopad na naši osobnost, rodinu a blízké, a hlavně na pracovní výkon. Nepodceňujte proto vytvoření kvalitního pracovního zázemí, i když pracujete z domova. Dodržujte běžné rituály, jako když byste odcházeli do kanceláře na druhém konci města. A doma si vytvořte alespoň malý pracovní kout, kde se budete věnovat jen své práci.

Pomůže vám to rozvrhnout a naplánovat si čas tak, abyste nezačali stírat hranici mezi dobou kdy jste v práci a kdy už doma. Postupně totiž zjistíte, že pokud si nevytyčíte jasné hranice a mantinely, tak začnete odbývat oboje – jak práci, tak sebe a svůj volný čas, i čas který byste měli věnovat rodině a přátelům. Vhodný pracovní kout je proto prvním krokem k nápravě a uspořádání si vlastního času, vlastní práce.

Pokud máte práci z domova, nepodceňujte vytvoření alespoň malého pracovního koutu. Práce z gauče opravdu není ideální.

I práce z domova znamená vytvoření si a dodržování správných pracovních návyků.

Domácí pracovna, kam ji umístit?

Zamyslete se nad rozvržením svého domu nebo bytu a pokuste se nalézt alespoň malý kout, kam byste umístili pracovní stůl a židli. Ideálně pokud najdete místečko, kam dopadá dostatek denního světla – tedy někde u okna. Zcela dostačujícím bude prostor o velikosti 1,5 x 2 metry. I v takhle malém koutě se dá totiž vytvořit dostatečné pracovní zázemí.

Příliš vhodným místem pro vytvoření domácího pracovního koutu proto není chodba, komora nebo dokonce technická místnost! Nejvhodnějším místem bude v běžném bytě obývací pokoj, jídelna nebo kuchyně. Není příliš dobré umisťovat pracovnu do ložnice. Tak svou práci budete s sebou nosit i na místo, které má být věnované výhradně odpočinku. A pokud už nemáte jinou možnost než vytvořit pracovní kout v ložnici, pokuste se ho odstínit například přepažením částečnou příčkou, vertikálními žaluziemi nebo alespoň paravánem. Rozdělte opticky prostor tak, aby bylo zřejmé, která část slouží jako pracovna. V malých bytech je možné vytvořit například spací patro a pod něj umístit domácí pracovní kout.

I na malém prostoru se dá vytvořit útulný a praktický pracovní kout.

Základem domácí pracovny je kvalitní židle a stůl

Na domácí pracovnu nepotřebujete mnoho – stačí pořídit si opravdu kvalitní kancelářskou židli a pracovní stůl. Pokud ještě zbude místo na poličku na šanony, pak je to ideální. Dbejte také na dostatečné osvětlení. Stolní lampa by měla poskytovat dostatek světla, ale přitom vás při práci neoslňovat.

Na stůl umístěte počítač a telefon, případně další elektroniku, kterou k práci potřebujete. Mělo by zde zbýt místo na diář a zásobník na tužky.

Ani při práci z domova nepodceňujte pracovní návyky

Při práci z domova je důležité nepodcenit pracovní návyky. A tak dělejte ráno vše tak, jako když byste odcházeli do kanceláře ve městě. Osobní hygiena, převléknutí se z pyžama a snídaně by měly být základ. Teprve potom odejděte do svého pracovního koutu a věnujte se práci. Časem poznáte sami, že pokud zpohodlníte a budete si nosit notebook do postele, aniž byste z ní vlastně po nočním odpočinku vstali, projeví se to záhy i na vašem pracovním výkonu.



ZATÍM NEBYL VLOŽEN ŽÁDNÝ KOMENTÁŘ, BUĎTE PRVNÍ.

VSTUP DO DISKUZE

Kontrola *

Webové stránky používají soubory cookie k poskytování služeb. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.
TOPlist